Nie to ładne, co ładne, tylko to, co się komu podoba

Z życia wzięte

Na początku, chciałabym opowiedzieć wam pewną historię o poczuciu estetyki, piękna i gustu. Kilka lat temu przytrafiła mi się pewna sytuacja – w towarzystwie mamy i siostry przyszła do mnie młoda kobieta umówić się na fryzurę ślubną.
Po krótkiej rozmowie okazało się, że siostra wraz z mamą są samozwańczymi i bezkompromisowymi stylistkami ślubnymi. Obie entuzjastycznie opisywały mi swoje wizje wyglądu panny młodej. Wszystko stonowane, proste, eleganckie. Bardzo klasyczny styl – sukienka o kroju literki A, bez rękawków, z dekoltem w kształcie łódki tuż pod szyją. Idealna fryzura to wysoki, mały, gładki koczek z prostą, ciężką grzywką do brwi. Delikatny makijaż: oko zaznaczone eyelinerem i mocniejsze usta. Prawda, że to bardzo elegancki i minimalistyczny wygląd? Idealny, eteryczny, kojarzący się z osobą i urodą Audrey Hepburn.

W katalogu sukni ślubnych, z którego model wybrała siostra i mama, modelka była właśnie smukłą dziewczyną o łabędziej szyi i drobnej, symetrycznej buzi. Duże, wyraziste oczy podkreślone były grzywkę i małym koczkiem, optycznie zaokrąglały one szczupłą twarz modelki. Dekolt pasował idealnie do długiej szyi, a krótki rękawek ukrywał nieco kościste i chude ramiona.
 
I wszystko mogłoby być finalnie bardzo piękne i eleganckie, gdyby nie fakt, że moja klientka… była młodą, renesansową pięknością. Zupełnie odwrotny typ urody i sylwetki niż Audrey Hepburn. Wszystkie te elementy, które podkreślały urodę i łagodziły wizerunek smukłej modelki, uwypuklały niedoskonałości mojej klientki. Dekolt w łódkę, niestety skrócił optycznie i tak już krótką szyję, brak rękawa sprawił, że ramiona stały się jeszcze bardziej wyraziste. Ciężka grzywka zupełnie nie pasowała do kształtu buzi, a mały koczek kłócił się z proporcjami twarzy. Jestem przekonana, iż mama panny młodej wraz z siostrą, wybierając taką stylizację chciały jak najlepiej, jedno trzeba przyznać – modelka w katalogu była naprawdę idealna. Każda moja próba naniesienia zmian, zasugerowania drobnych poprawek kończyła się kontrą i krytyką. Sama panna młoda zgadzała się ze wszystkim, co proponowała jej starsza siostra. Spójrzmy, że wybraną stylistykę bardzo łatwo można było delikatnie przekształcić, dopasować do typu sylwetki i urody, by panna młoda wyglądała korzystnie. W sukience wystarczyło dodać nieco szersze, zwisające po bokach rękawki, które delikatnie przysłoniłyby ramiona w najszerszym miejscu. Zamiast dekoltu w łódkę dużo lepiej wyglądałby taki w literkę V. Co do fryzury, to grzywkę rozłożyłabym tak, aby odsłonić trochę czoła. Koczek powinien być nieco większy, a wysunięcie baby hair i drobnych kosmyków przy twarzy optycznie wysmukliłoby twarz i szyję, tworząc wyraźne kontury.

Myślę, że każdy z nas w swojej pracy spotyka się z tego typu problemami i sytuacjami. Na szczęście jest bardzo dużo opublikowanych informacji, z których bez trudu dowiesz się jak dobierać strój, fryzurę i jak korygować mankamenty urody. To tylko jeden z przykładów. Poniżej opisałam pewne procesy estetyczne, które mają ogromny wpływ na to, co nam się podoba.

Estetyka we fryzjerstwie

Zastanówmy się, czym jest estetyka? Jest to jedna z najmłodszych dziedzin filozofii, zajmuje się percepcją piękna oraz wartościami estetycznymi. Innymi słowy jest to nauka o wrażeniach i emocjach jakie wzbudza w nas kontakt z danym przedmiotem. Estetyka zajmuje się odczuciami, które rodzą się w sercu człowieka w zetknięciu z naturą, bądź dziełami sztuki. Bez względu na to, czy jest to obraz, dźwięk, smak, zapach czy dotyk ma za zadanie wywołać emocje. Będą one pozytywne albo negatywne. Pełne afirmacji i zachwytu bądź odrzucenia. W ten sposób jesteśmy w stanie określić czy coś nam się podoba.
Czy zdajecie sobie sprawę z tego, że nasz gust i poczucie estetyki są kształtowane i zmieniają się pod wpływem wielu czynników? Są to między innymi: kultura, w której jesteśmy wychowani, środowisko, nasze przeżycia, niektóre cechy temperamentu i oczywiście wrażliwość estetyczna. Dlaczego jednym bardziej podobają się formy subtelne, nieregularne, lekkie a innym bardziej wyraziste, geometryczne zupełnie przeciwne do pierwszych? Dlaczego poczucie estetyki i odbiór przedmiotów jest tak różny? Patrząc na obrazek “Jelenia nad jeziorkiem” ktoś powie: chałtura, ktoś inny będzie zachwycał się harmonią, spokojem i lekkością przekazu? Wynika to właśnie z jego wrażliwości! Estetyka posiada swoje własne kategorie. Jest to określenie sposobu w jaki jest prezentowany dany przedmiot. Dzięki temu sposobowi przedmiot zyskuje wartość estetyczną, czyli wywołuje u odbiorcy przeżycie estetyczne np. odczucie przyjemności. Każda kategoria estetyczna jest zbiorem cech: piękno, komizm, tragizm, wyniosłość, patos. W dużej mierze wpływ na to, co nam się podoba mają właśnie te cechy, ponieważ nasza wrażliwość jest bardzo różna. Jednych będzie poruszało piękno w ujęciu romantycznym, a innych zachwyci piękno patosu. Poczucie estetyki możemy rozwijać, zmieniać i kształtować.
Pracując we fryzjerstwie i wizażu mamy dostęp do wielu materiałów, publikacji, skąd możemy czerpać inspiracje. Dzięki zróżnicowanej wrażliwości estetycznej możemy cieszyć się awangardą, geometrią, kontrastem itp. Docierając tym samym, do różnych grup odbiorców. Dobry fryzjer czy wizażysta będzie otwarty na czerpanie inspiracji, będzie poszukiwał nowych rozwiązań, zestawień formy, koloru, kształtu czy techniki. Jeśli odkryjemy w sobie własną wrażliwość estetyczną możemy ze świadomością ją rozwijać, coraz bardziej kształtując swój indywidualny styl.

Proporcje w formie przestrzennej

We fryzjerstwie mamy styczność właśnie z formą przestrzenną, czymś w rodzaju rzeźby.
Czy wiesz, że poczucie proporcji mamy w pewien sposób zakodowane? Według Euklidesa ojca definicji złotego podziału, czy później boskiej proporcji według Fibonacciego odbieramy harmonię lub dysharmonię. To dlatego uznajemy niektóre proporcje jako dobre i ładne lub nieprawidłowe, co też w naszej ocenie będzie brzydkie. Ma to swoje odbicie w architekturze, sztuce, naturze.
Odczucie proporcji ma kluczowe znaczenie dla fryzjerstwa. Praca z włosami przypomina zabawę z materiałem plastycznym. Planując fryzurę powinniśmy przewidzieć efekt końcowy. Nie tylko docelowy kształt fryzury, ale to jak nasz projekt wpłynie na proporcje twarzy oraz całej sylwetki. Pokazuje to, jak ważna jest wiedza na temat typów sylwetki, kształtów twarzy, analizy kolorystycznej oraz technik korygowania dysproporcji.

AUTOR

Marlena Mańko
Założycielka Kairos Edu z ponad 20-letnim doświadczeniem w zawodzie fryzjer damski. Od 2004 roku instruktorka kilku wiodących marek kosmetyków fryzjerskich. Organizatorka szkoleń Master Class z upięć wieczorowych, koloryzacji, barberingu. Właścicielka salonu Studio Kairos w Radzyniu Podlaskim. Założycielka Akademii Kairos Edu oraz projektu Kairos Edu – szkolenia fryzjerskie. Projekt ten cieszy się ogromnym zainteresowaniem wśród fryzjerów, chcących rzetelnie odpowiadać na potrzeby rynku. Jej szkolenia są wysoko oceniane przez odbiorców za fachowość, prosty przekaz i ciekawe techniki pracy.

Kairos Edu to społeczność profesjonalistów z Polski oraz całego świata.